Skemad til dreng på 4 1/2 mdr og nattesøvn

10. november 2015

Alder:
4 mdr.

Skemad til dreng på 4 1/2 mdr og nattesøvn

Kære Helen

Mange tak for dit svar på mine tidligere spørgsmål om dagens lure.

Det går indtil videre rigtig godt! Min dreng sover ca 2 timer formiddag (ofte ca 9.30-11.30) og eftermiddag (ofte 14.00/14.30-16.00/16.30). Begge lure sover han i barnevognen. De fleste dage lægger jeg ham i vognen efter flasken når han er træt, vugger den ganske kort, nusser ham i panden og siger sov godt, og så ligger han lidt og kigger inden han falder i søvn af sig selv. I løbet af luren er jeg måske lige ude et par gange for at vugge vognen kort eller give en sut.

Om aftenen, ca. 19.00-19.30, sover han en kort lur i mine arme i sofaen. Det synes jeg er rigtig hyggeligt, så så længe han har brug for denne lur, og det ellers går så godt med de andre lure, så holder vi fast i dette. Om lidt er han jo for stor til at gide at putte med mor:-(

Han bliver puttet til nat omkring kl. 21 i sin egen seng, hvor han indenda får flaske og ammes. Så bliver han lagt, og nusses lidt, godnatkys og så går jeg og han falder oftest selv i søvn. Måske skal jeg op og give sut og lige nusse til ro et par gange i aftenens løb, ...

Annonce

... men ikke altid. Han har indtil for nylig haft 1-2 opvågninger i nattens løb, hvor han er blevet ammet (om dagen har han mest fået flaske i et par måneder), men de sidste dage har han sovet indtil kl. ca. 7.00/7.30.

Så natamningerne er lidt udgået nu. Og nu er jeg lidt i tvivl om han mon får mad nok så, for han så især heller ikke så meget af flaskerne mere.

Vi er startet på skemad, og det går så godt at han nu får to måltider om dagen. Han er glad for det, og hans mave fungerer bedre end den ellers har gjort:-)

Førhen tog han op mod 900-1000 ml pr dag + 2-3 amninger nat og morgen.

Nu spiser han ca 1 dl grød med frugtmos og en lille smule vand (lidt mindre en en kvart dl (det er lidt svært at vurdere hvor meget der ender indenbords - en del ryger ved siden af i hvert fald:-)) til frokost og ca 1 dl grøntsagsmos (kartofler blandet med andre grøntsager) og vand til aftensmad. Derudover kan jeg kun få ca 500-600 ml. MME i ham plus de natamninger. Men de er jo så væk nu.....

Spiser han mon nok? Han virker glad og tilfreds, så jeg håber at han får hvad han skal.

Med venlig hilsen
Annette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor